Tele centar – „Niste sami“ danonoćno bdije nad svojim korisnicima 365 dana u godini

Tele centar – „Niste sami“ danonoćno bdije nad svojim korisnicima 365 dana u godini

Među brojnim izlagačima – poljoprivrednicima, poduzetnicima, obrtnicima i udrugama, koji su predstavile svoje proizvode, usluge, aktivnosti i programe na „Regionalnom sajmu kulture razvojne suradnje“ održanom ovaj tjedan u Petrinji, bila je i Udruga za razvoj lokalne zajednice „Naš život“ Petrinja.

Jedan u nizu programa koje provodi ova Udruga je trogodišnji program „Tele centar – „Niste sami“. Riječ je o inovativnom programu „socijalnog alarma“ koji ima svega nekoliko gradova u Hrvatskoj, a koji je od velike pomoći starijim osobama i osobama s invaliditetom, pogotovo ako žive same ili provode same veći dio dana. Kroz ovaj program smanjuje se potreba za njihovom institucionalizacijom, odnosno omogućuje im se da što duže ostanu živjeti u vlastitom domu. Istovremeno, omogućuje se i porast ekonomske aktivnosti, kroz rasterećenje članova njihovih obitelji ili osoba koje bi inače o njima skrbile, a koje na ovaj način mogu ispunjavati svoje poslovne obveze, znajući da netko ipak bdije nad njihovim bližnjima.

Ovaj program koji financira Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, Udruga „Naš život“ Petrinja uspješno provodi već treći trogodišnji ciklus za redom (ovaj treći u razdoblju od 2020. do 2023. godine).

„Telecentar je jedan inovativni program kojim mi starijim osobama omogućujemo da ostanu u svojim domovima što duže, tako što dobiju jednu centralu i ogrlicu, odnosno narukvicu, koju nose na sebi 24 sata dnevno i u slučaju da im se nešto dogodi ili da imaju bilo kakvu potrebu za nekakvom hitnom intervencijom, pritisnu taj gumbić koji onda alarmira nas. Mi u centrali dežuramo 24 sata dnevno, 365 dana u godini – znači dostupni smo u bilo koje doba dana ili noći za bilo kakve potrebe naših korisnika“, objasnila je Ana Prečanica, teleoperater u Tele centru Udruge „Naš život“.

Trenutno imaju 40 jedinica socijalnog alarma: „Imali smo ih i puno više. Više od 70 jedinica, međutim u potresu je jako puno toga oštećeno i nažalost, sad smo malo „desetkovani“. Uglavnom, projekt se provodi već sedmu, odnosno osmu godinu i korisnici su za sada jako zadovoljni. „Feedback“ koji dobivamo od njih je da su zapravo manje izolirani otkada su u programu i osjećaju se sigurnije u svom domu. Sigurniji su i članovi njihovih obitelji, ako ih imaju, a koji zbog posla ili nekih drugih obaveze ne mogu biti s njima. Ovako znaju da netko pazi na njihove bližnje 24 sata dnevno“.

Učestalost poziva, kaže Ana, varira: „Nekad imate 20 poziva mjesečno, nekad to bude 10 poziva mjesečno. Kako kad. Recimo, kad su bili potresi i dok je cijela ta „strka“ trajala, imali smo jako puno intervencija. Sad se to već malo smanjilo kad su se ljudi ustabilili, malo došli sebi i sad im to više nije toliko strašno, ali ima, intervencija uvijek ima. To su stariji ljudi koji su nažalost većinom bolesni ili su sami i onda jednostavno uvijek ima neka potreba za nečim: ili im pozli ili padnu ili se jednostavno uplaše pa trebaju nekakvu vašu psihološku pomoć“.

To što se imaju kome obratiti za pomoć 24 sata dnevno, pruža im osjećaj sigurnosti, kaže gospođa Milka Baždar iz Mošćenice, jedna od korisnica socijalnog alarma u programu Tele centar – „Niste sami“.

„Jako sam zadovoljna što imam taj alarm. Ne samo da ga imam, nego sam ga dva puta dosad i koristila – trebala sam Hitnu i dečko koji mi se javio bio je neobično ljubazan. Vodio me cijelo vrijeme kroz razgovor da ne bih pala i pričao je sa mnom dok mi nije došla Hitna. Tako da sam jako zadovoljna, jer ja sam sama. Mislim da to imam već četiri godine“, kaže gospođa Milka.

Korištenje alarma, napominje, uopće nije komplicirano: „Jedinicu su mi povezali s fiksnim telefonom, a ja imam taj „privjesak“ koji nosim na sebi, s tim se služim i jako mi to koristi i daje osjećaj sigurnosti. Prije nisam ni znala da nešto takvo postoji. Gospođa Rada iz Udruge „Naš život“ me s tim upoznala, objasnila  mi što je to i kako se koristi i stvarno su mi pomogli. Cure iz Udruge su došle i to instalirale. Često me nazovu i da provjere da li uređaj funkcionira. Privjesak je uvijek uz mene i ne daj Bože da mi je slabo, samo taj crveni gumb pritisnem i odmah imam kontakt s teleoperaterima koji su tamo 24 sata. Stvarno mogu reći da sam jako zadovoljna s tim“, ispričala je gospođa Milka.

„Korisnik se ne mora nužno nalaziti pored uređaja priključenog na fiksni telefon, jer jedinica pokriva 150 do 200 kvadrata prostora kojim se kreće. Dovoljno je da u slučaju potrebe pritisne gumb. Po zaprimanju signala za pomoć, sustav na centrali teleoperateru pokazuje tko zove, koja je njegova anamneza. Ovisno o čemu se radi, dežurni u dojavnom centru utvrđuje okolnosti te po potrebi poziva hitnu pomoć, policiju, vatrogasce, člana obitelji ili susjede. Ukoliko osoba ne može doći do telefona ili ne može govoriti, bez odlaganja se poziva hitna pomoć ili netko od članova obitelji ili susjed te se koordinira upućivanje dežurnih ekipa“, dodatno je pojasnila Ana Prečanica, teleoperater u Tele centru -“Niste sami“.

Udruga „Naš život“ ovaj program provodi na području SMŽ, pokrivajući gradove Petrinju, Glinu i Topusko. Naročito korisnim, socijalni se alarm pokazao u ruralnim dijelovima, pogotovo u selima gdje je malo stanovnika i nema susjeda u blizini koji bi mogli priskočiti u pomoć.